Sommigen onder ons zijn nu al zo’n zestal weken thuis aan te werken. En misschien begint dat toch te wegen. Tijd om wat tips te verzamelen.
1. Zorg voor rituelen die werk scheiden van de rest:
Wat je mogelijk mist is een overgang tussen de verschillende activiteitsblokken. Normaal verplaats je je naar je werk en op die manier heb je een soort mentale overgang naar werktijd. Die ontbreekt nu.
Wanneer start je nu eigenlijk met werken? Misschien was je toen je opstond al gaan kijken naar je mails, ben je daarna gaan ontbijten om dan opnieuw te beginnen met je werk. Misschien is dat niet zo’n goed idee. Op die manier is er geen duidelijk onderscheid meer tussen vrije tijd en werktijd. Volgens de Franse filosofen Gilles Deleuze en Felix Guattari hebben wij immers nood aan een soort ‘refreinen’, rituelen of oriëntatiepunten om grip te krijgen op de realiteit (bron: artikel van Tim Christiaens in De Standaard dd. 29 april). De rit van het werk naar thuis bereidde ons zo voor op de nieuwe fase van de dag.
Zorg dus dat je thuiswerk ook wordt ingeleid door één of ander ritueel en zorg ook voor een eindritueel.
2. Hou een virtuele koffiepauze
Normaal kan je tijdens de koffiepauze wat dagelijkse weetjes uitwisselen. Pas nu je thuis werkt, besef je hoe dat praten over koetjes en kalfjes toch wel een aangename ontspanning gaf. Spreek af met een collega om een koffiepauze-chat in te lassen.
Gebruik whatsapp of een virtuele call om even gezellig weetjes over het werk of privé uit te wisselen.
3. Zorg ervoor dat je niet alleen werkt door virtuele een collega in te schakelen:
Wat je misschien ook mist is de stille aanwezigheid van collega’s. Als er af en toe iets misliep of je wilde eens een verzuchting uiten, waren ze er wel om je te aanhoren. Nu zit je heel de tijd alleen. Ik loste dat vandaag op door een videocall open te zetten met een collega en tegelijk gewoon verder te werken. Dat was wel aangenaam. Je kan dan af en toe iets vragen en je hebt het gevoel dat je niet alleen aan ’t werk bent. Bovendien kan je zo ook aan teamwerk doen.
Je kunt dus conferentiecalls ook gebruiken om gewoon samen aan iets te werken. Je kan dan best wel voor ogen houden dat je collega je kan zien als je een mail aan ’t tikken bent, dus best niet in je neus peuteren ondertussen 🙂
Hebben jullie nog leuke tips, laat ze weten. Vooral tips voor thuiswerken met kinderen ontbreken hier nog.